Luentosarja Application of Emerging Technologies sai jatkoa,
kun Pia Nilsson, Senior Manager UPM:n Business Development yksiköstä, saapui
kertomaan materiaalien tuotannosta sekä uusien liiketoimintojen kehittämisestä.
Pitkä tiimi tutustumassa UPM:n Lappeenrannan paperitehtaaseen. |
Pia oli päättänyt käydä uusia liiketoimintoja läpi yhden
case esimerkin avulla. Case liittyi UPM:n kehittämään nanoselluloosaan, jota käytetään
tällä hetkellä esimerkiksi ihmisten soluviljelyn alustana. Nanoselluloosa
mahdollistaa useita erilaisia mahdollisuuksia, joista Pian mukaan tärkeimpiä
tällä hetkellä ovat ihmisten solujen tutkiminen, tautiprofiilien tunnistaminen
ja lääkekehitys. Tulevaisuudessa uskotaan, että pystytään kehittämään myös
personoituja lääkkeitä ilman että tarvitsisi riskeerata testaamista suoraan
ihmiskehossa. Nanoselluloosa on eläinperäisiä kilpailijoitaan tasolaatuisempaa
sekä sitä voidaan kuljettaa ja käsitellä huoneenlämmössä toisin kuin eläinperäisiä
alustoja, jotka vaativat kylmäkuljetuksen sekä -käsittelyolosuhteet. UPM on
kehittänyt nanoselluloosaansa vahvasti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Mukana kehitystyössä ovat olleet Helsingin yliopisto, joka julkaisi aiheesta
myös ensimmäisenä tieteellisen artikkelin, lääkäreitä, startuppeja sekä toisia
yrityksiä. Yhteistyö Helsingin yliopiston kanssa alkoi jo vuosikymmen sitten ja
2010 UPM osti nanosellun immateriaalioikeudet. Vuodesta 2016 UPM on myynyt omaa
nanoselluloosa tuotettaan, GrowDexiä. Saimme nähdä pienen näytteen luennolla,
joka sisälsi 5 ml nanoselluloosa. Tämän pienen putkilon hinta on 160 €.
Pia valotti myös projektin aikana opittuja asioita meille tarkemmin.
Hän oli identifioinut seitsemän selkeätä oppia uuden liiketoiminta-alueen onnistumiseen:
- Asiat näyttävät helpoilta ennen kuin niitä katsoo tarkemmin
Monesti markkina saattaa näyttää itsestään selvältä, tuote ylivertaiselta ja business-malli lyömättömältä. Tarkka analysointi kuitenkin auttaa välttämään yllätykset ja saattaa paljastaa heikkoudet. Pia kertoi esimerkin, miten nanoselluloosa jäi alkuaikoina useasti tulliin, sillä se oli tuntematon tuote ulkomailla. Tämä hankaloitti toimitusaikoja ja tuotteen luotettavuutta uusissa asiakkaissa. - Lähde toimistolta ja tapaa asiakkaita
Oikea palaute saadaan kentältä, asiakaskohtaamisten yhteydessä. On siis tärkeätä hypätä pois mukavuusalueeltaan ja kuulla mitä mieltä asiakkaat ovat. On myös tärkeätä antaa asiakkaille aikaa tutustua ja hyväksyä heille ennestään tuntematon tuote. - Tee markkinatestaus ajoissa ja pienen kustannuksin
Testaa ajoissa ja testaa kaikkea. Hinta, business-malli ja asiakasryhmät ovat tärkeitä alueita, jotka kannattaa testata ennemmin kuin myöhemmin ja muuttaa suunnitelmia palautteen perusteella. - Varaa tarpeeksi aikaa tuotannon validointiin
Ennen kuin tuote julkaistaan on tiedettävä, että tuotanto toimii. Varmistettava on että tuotetta pystytään tuottamaan tasalaatuisena eikä valmistuserien välillä ole suuria eroja. - Tunnen sisäiset prosessit
Varsinkin isommissa yrityksissä on tunnettava yrityksen byrokratia ja miten asioita pystytään edistämään tehokkaasti uusilla liiketoiminta-alueilla. Ydin liiketoiminta yrityksessä saattaa olla jähmeätä, mutta uudet avaukset vaativat nopeampaa reagointia ja joustavuutta. Isoissa yrityksissä kuitenkin resursseja on yleensä enemmän käytettävissä, joka pitää myös osata hyödyntää. - Tasapainota ydin liiketoiminta ja uudet alue valtaukset
Perinteisen teollisuuden yrityksissä on totuttu tekemään valtavia investointeja koneisiin ja tuotantolinjoihin sekä jopa kokonaisiin tehtaisiin. Silti uutta liiketoimintaa edistävän markkinatutkimuksen rahoitus saattaa olla hankala saada. Tämä on hyvä tiedostaa ja pyrkiä luomaan ajatusmaailma, jossa myös ei-fyysiseen sijoitukseen on suotavaa laittaa rahaa. - Kaikki on kiinni ihmisistä ja johtamisesta
Uutta liiketoimintaa luotaessa tarvitaan erilaisia ihmisiä erilaisilla taidoilla ja tavoitteilla. Tarvitaan johtajaa, innovaattoria ja ylläpitäjää, jotka pyrkivät edistämään asioita omilla tavoillaan ja näin täydentävät toisiensa osaamista. Ihmisten rekrytoiminen on vaikea ajoituksen suhteen, koska ei vielä tiedetä tuleeko tuote onnistumaan vai ei. Tästä syystä kaikkia alan eksperttejä ei ole mahdollista palkata heti alusta asti, vaan rekrytointeja on tehtävä liiketoiminnan edetessä.
Kommentit
Lähetä kommentti